راهنمای روش تحقیق با رویکرد تدوین پروپوزال ، پایان نامه و مقاله علمی .
نویسنده:
عسکری اصغری گنجی
مترجم:
.
سال نشر:
1404
صفحه:
248
نوبت چاپ:
1

مقدمه/ 15

فصل 1 | مفاهیم و مبانی پژوهش/ 17

اهداف آموزشی/ 17

1-1. ماهیت علم/ 18

2-1. ماهیت روش علمی/ 19

3-1. مراحل روش علمی/ 20

4-1. تعریف نظریه/ 21

5-1. تعریف تحقیق/ 21

6-1. تعریف طرح تحقیق/ 22

7-1. اهمیت و ضرورت طرح تحقیق/ 23

8-1. اهداف پژوهش علمی/ 24

9-1. مراحل طرح تحقیق علمی /29

10-1. تمرین‌های عملی/ 31

11-1. خود آزمایی/ 33

فصل 2 | مراحل اجرای طرح تحقیق علمی/ 35

اهداف آموزشی/ 35

1-2. مرحلۀ اول: انتخاب موضوع تحقیق و شیوۀ نگارش‌آن /36

1-1-2. عوامل مؤثر در انتخاب موضوع تحقیق/ 37

2-1-2. ویژگی‌های موضوع تحقیق /38

3-1-2. قواعد تنظیم موضوع تحقیق /38

4-1-2. اشتباهات رایج در انتخاب و تنظیم موضوع تحقیق/ 40

5-1-2. ملاکهای ارزشیابی موضوع تحقیق/ 41

6-1-2. منابع انتخاب موضوع تحقیق /42

7-1-2. نمونه نگارش عنوان پژوهش/ 42

8-1-2. تمرین‌های عملی/ 43

9-1-2. خودآزمایی/ 44

2-2. مرحلۀ دوم: بیان مسئله/ 45

1-2-2. تعریف و تشریح مسئله تحقیق/ 46

2-2-2. اهمیت بیان مسئله تحقیق/ 46

3-2-2. دلایل انتخاب موضوع تحقیق/ 47

4-2-2. بیان چارچوب نظری/ 48

5-2-2. هدف نهایی و کاربردی تحقیق/ 49

6-2-2. نمونه نگارش بیان مسئله/ 49

7-2-2. تمرین‌های عملی/ 57

8-2-2. خود‌آزمایی/ 60

3-2. مرحلۀ سوم: پیشینۀ تحقیق/ 61

1-3-2. اهمیت بررسی پیشینۀ تحقیق/ 61

2-3-2. اهداف بررسی پیشینۀ تحقیق /62

3-3-2. منابع اطلاعاتی برای برررسی پیشینۀ تحقیق/ 63

4-3-2. فرایند و نحوۀ نگارش پیشینۀ تحقیق/ 64

5-3-2. نمونه نگارش پیشینۀ پژوهش/ 65

6-3-2. تمرین‌های عملی/ 74

7-3-2. خودآزمایی/ 75

4-2. مرحلۀ چهارم: اهمیت و ضرورت پژوهش /76

1-4-2. ارائه دلایل متقن و ضروری از انجام این پژوهش/ 76

2-4-2. نمونه نگارش اهمیت و ضرورت انجام پژوهش/ 76

3-4-2. تمرین‌های عملی /79

4-4-2.خود‌آزمایی/ 79

5-2. مرحلۀ پنجم: اهداف تحقیق/ 80

1-5-2. اهداف کلی/ 80

2-5-2. اهداف اختصاصی /81

3-5-2. نمونه نگارش هدف کلی/ 82

4-5-2. نمونه نگارش اهداف اختصاصی/ 83

5-5-2. تمرین‌های عملی/ 84

6-5-2. خود‌آزمایی/ 85

6-2. مرحلۀ ششم: سئوال‌ها یا فرضیههای تحقیق/ 86

1-6-2. سؤال‌های تحقیق /87

1-1-6-2. سؤالات توصیفی /87

2-1-6-2. سؤالات رابطه‌ای/ 87

3-1-6-2. سؤالات تفاوتی:/ 87

2-6-2. فرضیه‌های تحقیق/ 88

1-2-6-2. تفاوت فرضیه با نظریه/ 89

3-2-6-2. ویژگیهای فرضیه/ 90

4-2-6-2. انواع فرضیه/ 92

5-2-6-2. چگونگی بیان فرضیه‌ها/ 93

6-2-6-2. اهمیت فرضیه ها/ 95

3-6-2. نمونه نگارش سؤال پژوهشی/ 97

4-6-2. نمونه نگارش فرضیه‌های پژوهش/ 97

5-6-2. تمرین‌های عملی/ 98

6-6-2. خود‌آزمایی/ 99

7-2. مرحۀ هفتم: متغیرهای تحقیق/ 100

1-7-2. تعریف مفهوم، سازه و متغیر/ 100

2-7-2. متغیرهای کمّی و کیفی/ 100

3-7-2. متغیرهای دو ارزشی و چند ارزشی /101

4-7-2. تشخیص و تعیین متغیرها در تحقیق /102

1-4-7-2. متغیرمستقل/ 102

2-4-7-2. متغیر وابسته /103

3-4-7-2. متغیر تعدیل کننده/ 103

4-4-7-2. متغیرکنترل /105

5-4-7-2. متغیر مداخله گر/ 105

5-7-2. نمونه نگارش متغیرهای تحقیق/ 107

6-7-2. تمرین‌های عملی /107

7-7-2. خود‌آزمایی /108

8-2. مرحله هشتم: تعریف مفهومی و عملیاتی/ 109

1-8-2. تعریف مفهومی /110

2-8-2. تعریف عملیاتی/ 110

3-8-2. کلید واژه‌ها /111

4-8-2. نمونه نگارش کلید واژه‌ها /111

5-8-2. نمونه نگارش تعریف مفهومی و عملیاتی/ 112

6-8-2. تمرین‌های عملی /113

7-8-2. خود‌آزمایی/ 114

9-2. مرحله نهم: انتخاب روش تحقیق /115

1-9-2. تعیین روش تحقیق و علت انتخاب آن/ 115

2-9-2. انواع روش‌های تحقیق براساس هدف/ 115

1-2-9-2. تحقیق بنیادی /: 115

1-2-9-2. تحقیق کاربردی /: 116

1-2-9-2. تحقیق توسعه‌ای:/ 116

3-9-2. انواع روش‌های تحقیق براساس شیوۀ گردآوری داده‌ها /117

1-3-9-2. روش تحقیق توصیفی/: 117

1-1-3-9-2. تحقیق پیمایشی (زمینه‌یابی) /118

2-1-3-9-2. روش تحقیق همبستگی /120

3-1-3-9-2. تحقیق پس‌رویدادی /121

4-1-3-9-2. بررسی موردی/ 121

5-1-3-9-2. اقدام پژوهی /122

2-3-9-2. تحقیق آزمایشی:/ 123

1-2-3-9-2. روش‌های تحقیق نیمه تجربی و تمام تجربی /123

4-9-2. نمونه نگارش روش تحقیق /125

5-9-2. تمرین‌های عملی/ 125

6-9-2. خودآزمایی/ 126

10-2. مرحله دهم: ابزار اندازه‌گیری /127

1-10-2. انواع ابزار اندازه‌گیری/ 127

1-1-10-2. مشاهده/ 127

2-1-10-2. مصاحبه/ 129

3-1-10-2. پرسشنامه /136

4-1-10-2. آزمون‌های/139

2-10-2. نمونه نگارش ابزار پژوهش/ 143

3-10-2. تمرین‌های عملی /147

4-10-2. خود‌آزمایی/ 149

11-2. مرحله یازدهم: جامعه، نمونه و روش‌های نمونه‌گیری /150

1-11-2. جامعه /150

2-11-2. جامعه آماری/ 150

3-11-2. نمونه /150

4-11-2. نمونه‌گیری /151

5-11-2. روش‌های نمونه‌گیری/ 152

1-5-11-2. روش‌های نمونه‌گیری احتمالی(تصادفی)/ 153

1-1-5-11-2. نمونه‌گیری تصادفی ساده /153

2-1-5-11-2. نمونه‌گیری منظم(سیستماتیک) /155

3-1-5-11-2. نمونه‌گیری طبقه‌ای /156

4-1-5-11-2. نمونه‌گیری خوشه‌ای/ 156

5-1-5-11-2. نمونه‌گیری چند مرحله‌ای /157

2-5-11-2. روش‌هاینمونه‌گیری غیر احتمالی(غیرتصادفی)/ 158

1-2-5-11-2. نمونه‌گیری در دسترس /159

2-2-5-11-2. نمونه‌گیری هدفمند(قضاوتی) /159

3-2-5-11-2. نمونه‌گیری سهمیه‌ای /160

4-2-5-11-2. نمونه‌گیری شبکه‌ای(گلوله برفی)/ 161

6-11-2. تعیین حجم نمونه/161

7-11-2. روش‌های تعیین حجم‌نمونه/162

8-11-2. نمونه نگارش جامعه‌آماری و روش نمونه‌گیری/ 162

9-11-2. تمرین‌های عملی/ 162

10-11-2. خود‌آزمایی /163

12-3. مرحله دوازدهم: روش‌های تجزیه و تحلیل دادهها/ 164

1-12-2. انواع روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها /164

1-1-12-2. روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌های‌کمّی/ 164

2-1-12-2. روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی/ 165

2-12-2. روش‌های آماری تحلیل داده‌ها /167

1-2-12-2. آمار توصیفی /168

2-2-12-2. آمـار استنباطی/172

3-12-2. نمونه نگارش روش‌های آماری/ 178

4-12-2. تمرین‌های عملی /179

5-12-2. خود‌آزمایی/ 180

13-3. مرحلۀ سیزدهم: محدودیت‌های پژوهش /181

فصل 3 | نمونه عملی از پروپوزال با فرمت دانشگاه فرهنگیان /183

اهداف آموزشی /183

3. آشنایی با ساختار کلی طرح پژوهشی /184

1-3. قسمت اول- اطلاعات مربوط به پیشنهاد دهنده و همکاران/ 184

2-3. قسمت دوم- اطلاعات مربوط به طرح پژوهشی/ 184

3-3. قسمت سوم- اطلاعات مربوط به هزینه‌های اجرای طرح/ 185

4-3. معرفی نمونه فرم پروپوزال دانشگاه فرهنگیان /186

3-5. نمونه عملی از پروپوزال تکمیل شده با فرمت دانشگاه فرهنگیان /193

6-3. خود‌آزمایی/ 228

فصل 4  | تدوین گزارش نهایی تحقیق/ 229

اهداف آموزشی/ 229

1-4. ضرورت تدوین گزارش تحقیق/ 230

2-4. اهداف گزارش تحقیق/ 230

3-4. انواع تدوین گزارش‌های تحقیق /231

1-3-4. تدوین نهایی گزارش طرح پژوهشی/ 232

2-3-4. تدوین گزارش نهایی تحقیق به‌صورت پایان‌نامه /233

3-3-4. تدوین گزارش نهایی یافته‌های تحقیق به‌صورت مقالۀ علمی /238

1-3-4-4. عنوان مقاله/239

2-3-4-4. نام پژوهشگر و همکاران و نیز وابستگی سازمانی آنان/ 239

3-3-4-4. چکیده /239

4-3-4-4. مقدمه /240

5-3-4-4. روش تحقیق/ 240

6-3-4-4. یافته ها /240

7-3-4-4. بحث و نتیجه گیری/ 241

8-3-4-4. فهرست منابع /241

4-3-5. تدوین گزارش تحقیق در همایش علمی /242

فهرست منابع /245

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved