مقدمه/ 15
فصل 1 | مفاهیم و مبانی پژوهش/ 17
اهداف آموزشی/ 17
1-1. ماهیت علم/ 18
2-1. ماهیت روش علمی/ 19
3-1. مراحل روش علمی/ 20
4-1. تعریف نظریه/ 21
5-1. تعریف تحقیق/ 21
6-1. تعریف طرح تحقیق/ 22
7-1. اهمیت و ضرورت طرح تحقیق/ 23
8-1. اهداف پژوهش علمی/ 24
9-1. مراحل طرح تحقیق علمی /29
10-1. تمرینهای عملی/ 31
11-1. خود آزمایی/ 33
فصل 2 | مراحل اجرای طرح تحقیق علمی/ 35
اهداف آموزشی/ 35
1-2. مرحلۀ اول: انتخاب موضوع تحقیق و شیوۀ نگارشآن /36
1-1-2. عوامل مؤثر در انتخاب موضوع تحقیق/ 37
2-1-2. ویژگیهای موضوع تحقیق /38
3-1-2. قواعد تنظیم موضوع تحقیق /38
4-1-2. اشتباهات رایج در انتخاب و تنظیم موضوع تحقیق/ 40
5-1-2. ملاکهای ارزشیابی موضوع تحقیق/ 41
6-1-2. منابع انتخاب موضوع تحقیق /42
7-1-2. نمونه نگارش عنوان پژوهش/ 42
8-1-2. تمرینهای عملی/ 43
9-1-2. خودآزمایی/ 44
2-2. مرحلۀ دوم: بیان مسئله/ 45
1-2-2. تعریف و تشریح مسئله تحقیق/ 46
2-2-2. اهمیت بیان مسئله تحقیق/ 46
3-2-2. دلایل انتخاب موضوع تحقیق/ 47
4-2-2. بیان چارچوب نظری/ 48
5-2-2. هدف نهایی و کاربردی تحقیق/ 49
6-2-2. نمونه نگارش بیان مسئله/ 49
7-2-2. تمرینهای عملی/ 57
8-2-2. خودآزمایی/ 60
3-2. مرحلۀ سوم: پیشینۀ تحقیق/ 61
1-3-2. اهمیت بررسی پیشینۀ تحقیق/ 61
2-3-2. اهداف بررسی پیشینۀ تحقیق /62
3-3-2. منابع اطلاعاتی برای برررسی پیشینۀ تحقیق/ 63
4-3-2. فرایند و نحوۀ نگارش پیشینۀ تحقیق/ 64
5-3-2. نمونه نگارش پیشینۀ پژوهش/ 65
6-3-2. تمرینهای عملی/ 74
7-3-2. خودآزمایی/ 75
4-2. مرحلۀ چهارم: اهمیت و ضرورت پژوهش /76
1-4-2. ارائه دلایل متقن و ضروری از انجام این پژوهش/ 76
2-4-2. نمونه نگارش اهمیت و ضرورت انجام پژوهش/ 76
3-4-2. تمرینهای عملی /79
4-4-2.خودآزمایی/ 79
5-2. مرحلۀ پنجم: اهداف تحقیق/ 80
1-5-2. اهداف کلی/ 80
2-5-2. اهداف اختصاصی /81
3-5-2. نمونه نگارش هدف کلی/ 82
4-5-2. نمونه نگارش اهداف اختصاصی/ 83
5-5-2. تمرینهای عملی/ 84
6-5-2. خودآزمایی/ 85
6-2. مرحلۀ ششم: سئوالها یا فرضیههای تحقیق/ 86
1-6-2. سؤالهای تحقیق /87
1-1-6-2. سؤالات توصیفی /87
2-1-6-2. سؤالات رابطهای/ 87
3-1-6-2. سؤالات تفاوتی:/ 87
2-6-2. فرضیههای تحقیق/ 88
1-2-6-2. تفاوت فرضیه با نظریه/ 89
3-2-6-2. ویژگیهای فرضیه/ 90
4-2-6-2. انواع فرضیه/ 92
5-2-6-2. چگونگی بیان فرضیهها/ 93
6-2-6-2. اهمیت فرضیه ها/ 95
3-6-2. نمونه نگارش سؤال پژوهشی/ 97
4-6-2. نمونه نگارش فرضیههای پژوهش/ 97
5-6-2. تمرینهای عملی/ 98
6-6-2. خودآزمایی/ 99
7-2. مرحۀ هفتم: متغیرهای تحقیق/ 100
1-7-2. تعریف مفهوم، سازه و متغیر/ 100
2-7-2. متغیرهای کمّی و کیفی/ 100
3-7-2. متغیرهای دو ارزشی و چند ارزشی /101
4-7-2. تشخیص و تعیین متغیرها در تحقیق /102
1-4-7-2. متغیرمستقل/ 102
2-4-7-2. متغیر وابسته /103
3-4-7-2. متغیر تعدیل کننده/ 103
4-4-7-2. متغیرکنترل /105
5-4-7-2. متغیر مداخله گر/ 105
5-7-2. نمونه نگارش متغیرهای تحقیق/ 107
6-7-2. تمرینهای عملی /107
7-7-2. خودآزمایی /108
8-2. مرحله هشتم: تعریف مفهومی و عملیاتی/ 109
1-8-2. تعریف مفهومی /110
2-8-2. تعریف عملیاتی/ 110
3-8-2. کلید واژهها /111
4-8-2. نمونه نگارش کلید واژهها /111
5-8-2. نمونه نگارش تعریف مفهومی و عملیاتی/ 112
6-8-2. تمرینهای عملی /113
7-8-2. خودآزمایی/ 114
9-2. مرحله نهم: انتخاب روش تحقیق /115
1-9-2. تعیین روش تحقیق و علت انتخاب آن/ 115
2-9-2. انواع روشهای تحقیق براساس هدف/ 115
1-2-9-2. تحقیق بنیادی /: 115
1-2-9-2. تحقیق کاربردی /: 116
1-2-9-2. تحقیق توسعهای:/ 116
3-9-2. انواع روشهای تحقیق براساس شیوۀ گردآوری دادهها /117
1-3-9-2. روش تحقیق توصیفی/: 117
1-1-3-9-2. تحقیق پیمایشی (زمینهیابی) /118
2-1-3-9-2. روش تحقیق همبستگی /120
3-1-3-9-2. تحقیق پسرویدادی /121
4-1-3-9-2. بررسی موردی/ 121
5-1-3-9-2. اقدام پژوهی /122
2-3-9-2. تحقیق آزمایشی:/ 123
1-2-3-9-2. روشهای تحقیق نیمه تجربی و تمام تجربی /123
4-9-2. نمونه نگارش روش تحقیق /125
5-9-2. تمرینهای عملی/ 125
6-9-2. خودآزمایی/ 126
10-2. مرحله دهم: ابزار اندازهگیری /127
1-10-2. انواع ابزار اندازهگیری/ 127
1-1-10-2. مشاهده/ 127
2-1-10-2. مصاحبه/ 129
3-1-10-2. پرسشنامه /136
4-1-10-2. آزمونهای/139
2-10-2. نمونه نگارش ابزار پژوهش/ 143
3-10-2. تمرینهای عملی /147
4-10-2. خودآزمایی/ 149
11-2. مرحله یازدهم: جامعه، نمونه و روشهای نمونهگیری /150
1-11-2. جامعه /150
2-11-2. جامعه آماری/ 150
3-11-2. نمونه /150
4-11-2. نمونهگیری /151
5-11-2. روشهای نمونهگیری/ 152
1-5-11-2. روشهای نمونهگیری احتمالی(تصادفی)/ 153
1-1-5-11-2. نمونهگیری تصادفی ساده /153
2-1-5-11-2. نمونهگیری منظم(سیستماتیک) /155
3-1-5-11-2. نمونهگیری طبقهای /156
4-1-5-11-2. نمونهگیری خوشهای/ 156
5-1-5-11-2. نمونهگیری چند مرحلهای /157
2-5-11-2. روشهاینمونهگیری غیر احتمالی(غیرتصادفی)/ 158
1-2-5-11-2. نمونهگیری در دسترس /159
2-2-5-11-2. نمونهگیری هدفمند(قضاوتی) /159
3-2-5-11-2. نمونهگیری سهمیهای /160
4-2-5-11-2. نمونهگیری شبکهای(گلوله برفی)/ 161
6-11-2. تعیین حجم نمونه/161
7-11-2. روشهای تعیین حجمنمونه/162
8-11-2. نمونه نگارش جامعهآماری و روش نمونهگیری/ 162
9-11-2. تمرینهای عملی/ 162
10-11-2. خودآزمایی /163
12-3. مرحله دوازدهم: روشهای تجزیه و تحلیل دادهها/ 164
1-12-2. انواع روشهای تجزیه و تحلیل دادهها /164
1-1-12-2. روشهای تجزیه و تحلیل دادههایکمّی/ 164
2-1-12-2. روشهای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی/ 165
2-12-2. روشهای آماری تحلیل دادهها /167
1-2-12-2. آمار توصیفی /168
2-2-12-2. آمـار استنباطی/172
3-12-2. نمونه نگارش روشهای آماری/ 178
4-12-2. تمرینهای عملی /179
5-12-2. خودآزمایی/ 180
13-3. مرحلۀ سیزدهم: محدودیتهای پژوهش /181
فصل 3 | نمونه عملی از پروپوزال با فرمت دانشگاه فرهنگیان /183
اهداف آموزشی /183
3. آشنایی با ساختار کلی طرح پژوهشی /184
1-3. قسمت اول- اطلاعات مربوط به پیشنهاد دهنده و همکاران/ 184
2-3. قسمت دوم- اطلاعات مربوط به طرح پژوهشی/ 184
3-3. قسمت سوم- اطلاعات مربوط به هزینههای اجرای طرح/ 185
4-3. معرفی نمونه فرم پروپوزال دانشگاه فرهنگیان /186
3-5. نمونه عملی از پروپوزال تکمیل شده با فرمت دانشگاه فرهنگیان /193
6-3. خودآزمایی/ 228
فصل 4 | تدوین گزارش نهایی تحقیق/ 229
اهداف آموزشی/ 229
1-4. ضرورت تدوین گزارش تحقیق/ 230
2-4. اهداف گزارش تحقیق/ 230
3-4. انواع تدوین گزارشهای تحقیق /231
1-3-4. تدوین نهایی گزارش طرح پژوهشی/ 232
2-3-4. تدوین گزارش نهایی تحقیق بهصورت پایاننامه /233
3-3-4. تدوین گزارش نهایی یافتههای تحقیق بهصورت مقالۀ علمی /238
1-3-4-4. عنوان مقاله/239
2-3-4-4. نام پژوهشگر و همکاران و نیز وابستگی سازمانی آنان/ 239
3-3-4-4. چکیده /239
4-3-4-4. مقدمه /240
5-3-4-4. روش تحقیق/ 240
6-3-4-4. یافته ها /240
7-3-4-4. بحث و نتیجه گیری/ 241
8-3-4-4. فهرست منابع /241
4-3-5. تدوین گزارش تحقیق در همایش علمی /242
فهرست منابع /245
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|